Cash till Luleå, Tv-pucken och Paralympics

Luleå vann inte bara sin grupp i European Trophy man vann också 25000 euro vilket exakt är 213 425 kr och det är ju inte illa, dom pengarna kanske nästan räcker till en månadslön för Olausson? 
Vinner Luleå hela European Trohy så bli vinstsumman ca 1 miljon kronor, alltså lika mycket som man får om man vinner Elitserien. Riktigt bra att dom börjat satsa mer på European Trophy som jag tror kommer växa enormt dom kommande åren.
 
Norrbotten tog som bekant brons i Tv-pucken, man var nära att ta sig till final i semifinalen mot Gästrikland.
Gästrikland fick dock se sig besegrade av Stockholm Nord som vann årets upplaga av Tv-pucken.
Ändå riktigt bra av Norrbotten att ta medalj i denna jämna cup.
 
Det är grymt tråkigt att så många tallangfulla Norrbottningar i tidig ålder väljer att lämna för spel i andra län, där måste Luleå Hockey bli bättre på att redan vid ett tidigt tillfälle kontakta spelarna och visa att man är intresserade av att dom ska välja att gå i Luleås hockeygymasiet. Dock så tror jag och hoppas på att man blivit bättre på det.
 
Måste nämna lite om Paralympics också som hade avslutning igår.
 
Sverige tog 12 medaljer, 4 av varje valör. Det är ett helt okey resultat, var kul att se så många unga debutanter som gjorde sitt första Paralympics med goda resultat. Har varit så roligt att följa årets Paralympics med så många olika grenar och klasser. Varje gren/sport är ju uppdelade i olika klasser så man ska kunna tävla på lika vilkor vilket är underbart, utan klasser hade handikappidrotten varit väldigt orättvis.
 
Det har visats mer än någonsin på tv världen över och det har slagits otroliga tittarrekord.
Önskar att Svt kan satsa än mer och visa mycket mer i tv.
 
Paralympics berör verkligen "vanliga" människor men kanske mest dom handikappade som sitter hemma i tv soffan och tittar på. Det kan vara en som är handikappad med någon typ av skada/sjukdom som ser en utövare på Paralympics med likande skada/sjukdom göra fantastiska resultat och det kan sporra väldigt mycket!
 
Jag själv blir grymt sugen på att börja med någon sport igen. Jag har ju haft en liten karriär i bordtennis.
Några år efter min olycka började jag satsa på pingis och det var hur kul som helst ett tag, var på många tävlingar och träningsläger i södra Sverige.
 
Tyvärr hade jag ett problem, bordtennisen är uppdelad i 10 klasser, 1-5 rullstol och 6-10 stående.
Klass 5 är en med full styrka, bål och funktion i överkroppen. Jag tillhörde klass 1 som är den klass med mest funktionhinder. Jag var den enda i Sverige som spelade i dom lägre klasserna så jag hade ingen att träna med.
Det skiljer så ofantligt mycket på spelsätten på klasserna. Så då jag var på tävlingar runt om i Sverige fick jag möta dom i klass 3-5 vilket var väldigt svårt eftersom dom ju hade betydligt mindre handikapp.
 
Jag var dock till Finland på deras Finska mästerskap eftersom dom hade några som spelade i dom lägre klasserna och där knep jag faktiskt några medaljer vilket var fantastiskt roligt. Jag måste nog vara en av få svenskar handikappad eller inte som har finska mästerskapsmedaljer =)
 
Efter flera år med bordtennis tog motivationen slut just på grund av att jag var så ensam i min klass i Sverige så jag la ner den kariären.
 
Jag har även prövat på rullstolsrugby som ni kanske sett på tv. Det är fantastiskt roligt men tyvärr finns inte det här uppe. Det finns nu bara 4 lag i Sverige och dom håller till i Stockholm, Göteborg och Malmö.
 
Om det hade funnits mer resurser och utövare här uppe i norr så hade jag säkert spelat både bordtennis och rugby nu.
 
Nyligt har jag faktiskt kollat upp om det går att få tag i en friidrotts stol, det är ju i alla fall en sport som man kan sköta induvidiellt. Så kanske börjar man träna på det och tycker det är roligt. I sånt fall börjar jag kanske rent utav en satsning på Rio 2016!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0